Kuuntelemalla organisaatiokin oppii – työkaluja someseurantaan

Pistäydyin eilen Markkinoinninviikolla Messukeskuksessa. Parasta antia oli, kuten aina, ihmiset ja keskustelut varsinaisten keynotejen välillä. Yksi keskustelu alkoi sokerittoman syyskuun välttelystä, lipui sujuvasti hallitustyöskentelyn kehittämisestä kurahousujen kestävyysvertailuun ja saavutti kliimaksinsa twitterin sisältöjen analysoinnin ja someseurannan huumassa.

markkinoinninviikkokeyhole

esimerkiksi näillä aihetunnisteilla twiitattiin Markkinoinninviikoilla 2016 (Keyhole)

 

Lupasin laittaa keskustelukumppanilleni hyväksi kokemiani työkaluja Twitterin sisältöjen tarkasteluun, mutta päätin laittaa ne samalla tänne muidenkin iloksi. Erikseen ovat sitten ulkoistetut  ja maksetut  mediaseurannan palvelut, niitä en käsittele tässä.

Kuuntelemisen taito

Aika harvassa on organisaatio, jota ei kiinnosta mitä siitä puhutaan. Ennen kuultiin kylillä parhaat juorut ja esson baarissa villeimmät huhut. Puskaradio toimi suosittelijana ja viidakkorumpu sitäkin tehokkaampana huonon maineen levittäjänä. Sosiaalinen media on nykyisin jo itsestäänselvä osa torikokousta.

Someseurannan tai somemonitoroinnin sijaan suosin itse yksinkertaisesti termiä kuuntelu. Twitterin perusajatus on keskustelu ja siihen osallistuakseen, täytyy tuntosarvet virittää kuuntelutaajuudelle. Mitä meistä puhutaan? Mitä toimialastamme puhutaan, ketkä osallistuvat keskusteluun? Miten osallistumme, olemmeko olleet torikokouksessa paikalla kun meistä on puhuttu?

Joskus kuuntelun seurauksena voi myös joutua osallistumaan keskusteluun, johon ei haluaisi olla osallisena. Mikä on viestintästrategiamme tilanteessa?

Kuuntelun tulos voi myös olla, ettei meistä puhuta vaikka haluaisimme. Tällöin pitää miettiä uudestaan, mitä toimenpiteitä meidän pitäisi tehdä päästäksemme osaksi tavoittelemiamme keskusteluja.

Joskus kuuntelun seurauksena voi myös joutua osallistumaan keskusteluun, johon ei haluaisi olla osallisena. Mikä on viestintästrategiamme tilanteessa? Ja vieläkin tärkeämpi kysymys: mitä voimme tehdä, ettemme joutuisi  vastaavaan tilanteeseen uudelleen?

Kuuntelemalla voi oppia ja kehittää omaa toimintaansa. Kuuntelun (sosiaalisessa mediassa) pitäisi olla osa organisaation päivittäistä toimintaa, mikäli olemassaolo on tavoitteena vielä viiden vuoden jälkeenkin.

Työkaluja kuuntelun avuksi

Helpoin sekä lisäksi ilmainen apuväline Twitterin sisältöjen kuunteluun on Tweetdeck. Tärkeitä tilejä ja hahstageja voi lisätä sarakkeiksi ja seurata reaaliajassa. Tweetdeck onkin pätevä nopeasti päivittyvän ajankohtaiskeskustelun seuraamiseen. Lisäominaisuuksista mainittakoon, että Tweetdeckin kautta voi myös ajastaa twiittejä. Voit ihmetellä miksi joku ajastaisi etukäteen twiittejä, mutta se on ihan kelpo ominaisuus esim Twitterchatin hallinnoinnissa. Lisäksi käytän itse ominaisuutta koulutuksissani.

Twitterin lisäksi Hootsuitessa voit seurata ja hallinnoida kaikkia yleisimpiä somekanavia, nykyisin voit liittää myös YouTube-tilin Hootsuiteen.  Ajastetut julkaisut onnistuvat myös täällä. Itse en pidä  palvelun näkymästä enkä käyttöliittymästä, ja kuuntelua enemmän käytänkin palvelua analytiikkaan ja raporttien ajamiseen. Nämä ovat pääosin kuukausimaksun takana olevia, mutta varsin käyttökelposia organisaation käytössä. Raportteja saa jos minkälaisia ja niitä on helppo lähettää edelleen, tallentaa tai muokata.

Viime vuoden lopulla monen suosikkipalvelu Topsy kuoli ja kuopattiin. Sen korvaajiksi olen itse löytänyt nämä palvelut:

Tweetreach.com kätevä, mutta ilmainen versio analysoi max 100 twiittiä.

KeyHole.co analysoi toimintaa Twitteristä ja Instagramista, ilmaisversiollakin saa nopeasti jaoteltua dataa monen eri tekijän perusteella

Ja onhan näitä ihan pilvin pimein, tuossa muutama. Kuulisin mielelläni, miten teidän organisaatiossa kuunnellaan ja mitä työkaluja olette hyväksi havainneet? Kerro vaikka Twitterissä @lauravuok

keyholeanalytiikkaa

esimerkkihaku sanalla viestintä palvelussa Keyhole

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s